AdvokatKODEKS
AdvokatKODEKS er en frivillig ordning under Danske Advokater for advokatvirksomheder. Ordningen indebærer, at vi arbejder loyalt og proaktivt med de fem principper:
Åbenhed og gennemsigtighed
- Synliggør virksomhedens værdigrundlag, holdninger, retspolitiske holdninger, presseudtalelser mv.
- Tilbyder klienterne f.eks. en fast kontaktperson, key account, principper for sagsbehandlingstid, opdragsbekræftelse, extranet, adgang til egen sagsmappe, vejledning om brug af retssag/mediation/ voldgift etc.
- Tilbyder kunderne åbent time/sagsregnskab eller udførlige regninger
- Offentliggør udvalgte referencer, cases og erhvervsklienter, som virksomheden rådgiver
- Viser virksomheden, medarbejderne, medlemskaber, specialer mv.
Synligt socialt ansvar
-
Deltager i frivilligt arbejde i foreninger og organisationer - eller giver medarbejderne kredit for frivilligt arbejde
-
Støtter foreningsliv, uddannelse eller kultur evt. gennem legater, prisuddelinger mv.
-
Har formuleret retningslinjer mod korruption
-
Påtager sig en uddannelsesforpligtigelse af unge herunder elevuddannelser mfl.
-
Tilbyder flexjob, virksomhedspraktik, jobtræning mv.
-
Yder donation til velgørenhed
- Tilbyder gratis advokatvagt og retshjælp
- Løser juridiske opgaver med en prisreduktion til velgørenhedsorganisationer, foreninger e.l.
Håndtering af etiske dilemmaer
- Har et regelsæt eller procedurer for håndtering af etiske dilemmaer, hvis de opstår
- Arbejder med etiske retningslinjer for enkeltområder fx klienter, interessevaretagelse, samarbejdspartnere, politisk arbejde, gaver
- Har interne retningslinjer for spekulationer, hvidvask, investeringer, skattespekulation m.m.
- Har et etikudvalg, en partner med ansvar for virksomhedens etik, klageadgang, vejledning mv.
- Anvender fortrolighedserklæringer
- Anbefaler konfliktnedtrappende løsninger som f.eks. mediation
Moderne ledelse med fokus på kunder
- Synliggør og forklarer virksomhedens værdier og deres betydning for kunden
- Måler og følger op på, hvor tilfreds kunden er med opgaveløsningen
- Synliggør at virksomheden har kompetencer til at løse opgaverne
- Synliggør de sager eller emner, som har haft offentlighedens interesse. F.eks. på hjemmesiden, LinkedIn eller lignemde
- Kunden får en personlige rådgiver, som sikrer en personlig og direkte betjening, uanset hvilke juridiske kompetencer der trækkes på
- Tilbyder kunderne forskellige muligheder for at komme i kontakt med advokaten. F.eks. personligt møde hos advokaten eller hos kunden, online-møder mv.
- Beskriver de backup-muligheder kunden tilbydes, såfremt advokaten er forhindret
- Tilbyder adgang til webarkiv, videokonference, Skype-møder mv.
... og medarbejdere
- Beskriver, hvordan de obligatoriske uddannelseskrav, der stilles til advokater, opfyldes
- Tilbyder faglig relevant efteruddannelse til alle medarbejdergrupper
- Beskriver de karrieremuligheder, en medarbejder har i virksomheden
- Tilbyder fleksible ansættelsesforhold i form af flextid, personlig ferieplanlægning, hjemmearbejdsplads
- Har klare mål og retning og kommunikerer det til medarbejderne
- Medarbejderne har indflydelse på deres daglige arbejdsliv og virksomhedens udvikling
- Inddrager samarbejdsudvalg og projektgrupper ved større ændring
- Gennemfører medarbejdertilfredshedsundersøgelser ifm. MUS
- Har studerende i praktikforløb
- Indretter den enkelte arbejdsplads med særligt fokus på medarbejdernes trivsel
- Afholder sociale arrangementer
- Gennemfører ledelsesevaluering
- Tilbyder sundhedsordning, sundhedsforsikring, massage, frugtordning, fælles løbetræning mv.
Mangfoldighed og diversitet som styrke
- Har en seniorpolitik f.eks. med mulighed for nedtrapning, hensyntagen til gener, e.l.
- Har en livsfasepolitik, der imødekommer medarbejderbehov
- Gør det muligt for unge medarbejdere at udvikle deres potentiale
- Har flextidsordninger med fokus på medarbejdernes forskelligheder
- Arbejder bevidst med faglige netværk på tværs af branchen eller med andre brancher
- Har ansat en medarbejder fra et andet land eller samarbejder med advokater fra andre lande