Din virksomhed har modtaget et brev om en immaterialretlig krænkelse – hvad gør du nu?

Indsigt
16.08.2024

Mange virksomheder oplever, at de på et tidspunkt bliver kontaktet af en konkurrent eller dennes advokat, der påtaler en immaterialretlig krænkelse. Eksempler på krænkelser kan f.eks. være sager om påståede produktefterligninger eller krænkelser af varemærkerettigheder til navne og logoer.

 

Men hvad skal du gøre, hvis du modtager et brev med en påtalt krænkelse? Læs med her, og få vores specialisters guide i 4 trin til at håndtere sådan et brev.

Du har modtaget brevet – hvad står der i det?

I sin enkelthed indeholder brevet en juridisk påtale af et forhold, som afsenderen mener afspejler en krænkelse af dennes registrerede eller ibrugtagne rettigheder i medfør af eksempelvis ophavsretsloven eller varemærkeloven.

 

Ofte vil brevet indeholde en kort beskrivelse af sagens omstændigheder og en henvisning til de rettigheder, som afsenderen mener understøtter dennes ret til at påtale den specifikke potentielle krænkelse.

 

De fleste af disse breve vedrører konstaterede produktefterligninger, men du vil måske også opleve, at det kan vedrøre en potentiel krænkelse af kendetegnsrettigheder i medfør af varemærkeloven og markedsføringsloven eller noget helt tredje.

Sådan skal du gøre, hvis du modtager et brev om en potentiel krænkelse

 

Hvis du har modtaget et påkravsbrev, er det vigtigt, at du tager henvendelsen alvorligt og reagerer på det.

 

Vores råd til dig 
Vi har her samlet en liste i prioriteret rækkefølge med gode råd til, hvordan du bedst håndterer en påtale om krænkelse.

Fire trin til dig

 

  1. Hold hovedet koldt
    De fleste påkravsbreve af denne type vil indeholde en anmodning om, at du øjeblikkeligt standser en bestemt handling. Det kan være at standse salget af et produkt eller tilbagekalde et varelager med henblik på destruktion.

    I mange tilfælde vil anmodningen være fremsat som et tilbud om, at sagen kan løses uden om domstolene, hvis du imødekommer den anmodning, der er fremsat i brevet. Typisk vil der være fastsat en svarfrist, som ofte vil spænde mellem 7 - 14 dage.

    Praksis med at fastsætte en svarfrist er som udgangspunkt ikke begrundet i processuelle hensyn, men fristfastsættelsen vil ofte have til formål at sikre at sagen fremskyndes.

    Selvom der er fastsat en frist, er det dog vigtigt, at du ikke går i panik – for du skal have et grundigt overblik og indsigt i sagen, før du kommer med en tilbagemelding til afsenderen.

    Vi anbefaler, at du hurtigst muligt kvitterer for modtagelsen af brevet og oplyser, at du snarest muligt vil vende tilbage med en stillingtagen i sagen.

  2. Få overblik over problemstillingen
    Når du har kvitteret for modtagelsen af brevet, skal du forsøge at danne dig et overblik over sagen. Det vigtigste er indledningsvist at få identificeret, hvilke rettigheder, afsenderen mener, danner grundlag for dennes ret til at fremsætte kravet.

    Er der tale om en påstået ophavsret til et produkts udseende? Er der tale om en påstået krænkelse af et forretningskendetegn til f.eks. et navn eller logo, eller er der tale om påstået krænkelse af en patentrettighed?

    Ovenstående er blot eksempler på rettighedskonflikter, og der findes et hav af forskellige sagstyper inden for det immaterialretlige område, hvorfor det er vigtigt at få overblik over sagens tematikker.

    Når du har fået et overblik over, hvilke rettigheder modparten påberåber sig, er det tid til at få efterprøvet eksistensen af disse. 

  3. Få indsigt i de aktuelle omstændigheder – hvad er op og ned?
    Når du har indsigt i, hvilke retsregler der er relevante for sagens bedømmelse, er det tid til at undersøge de faktiske omstændigheder, som modparten har præsenteret dig for.

    Hvis du f.eks. er blevet mødt med krav om, at dit produkts udseende udgør en produktefterligning, og at afsenderen har solgt et lignende produkt i en årrække, er det relevant at forholde dig til, om dette faktisk er understøttet. Dette kan du gøre bl.a. ved en markedsundersøgelse, hvor du helt lavpraktisk forholder dig til den markedsføring, som afsenderen har gjort forud for påtalen.

    De faktuelle omstændigheder er vigtige for sagens vurdering, da de er med til at understøtte, om afsenderen rent faktisk har den påståede ret eller ej.

  4. Svar modparten
    Efter de første tre trin i denne guide er du nu klar til at svare din modpart – enten kan du gøre det selv, eller en advokat kan gøre det på dine vegne. 

    Det er vores anbefaling, at du kontakter en juridisk rådgiver med speciale i immaterialret med henblik på at varetage dine interesser på bedst måde. Dette gælder særligt i situationer, hvor det er din opfattelse, at modpartens krav fremstår udokumenteret eller i modstrid med din egen opfattelse af sagen.

    Den juridiske rådgiver vil kunne hjælpe dig med at få det fornødne overblik over sagen og bistå dig med en strategi i forbindelse med håndtering af brevet fra konkurrenten.

    Mange sager om krænkelse af immaterielle rettigheder løses uden om domstolene. Ofte vil parterne indgå  et forlig som løsning på konflikten, men til tider hænder det, at parterne ikke kan blive enige, hvorefter domstolene involveres.

De mulige konsekvenser ved immaterielle krænkelser

Hvis en person eller virksomhed forsætligt eller uagtsomt krænker en andens immaterielle rettigheder, vil det kunne udløse krav på betaling af en kompensation bestående af henholdsvis en erstatning, et rimeligt vederlag og/eller en godtgørelse. 

 

I praksis vil rettighedshaveren ofte opnå en skønsmæssigt udmålt kompensation bestående af en erstatning for de påførte markedsforstyrrelser samt et rimeligt vederlag, der skal afspejle værdien af den kommercielle brug, som krænkeren har opnået ved at misbruge rettighedshaverens rettigheder. 

 

Herudover vil der kunne opnås dom for tilbagekaldelse af produkter fra handlen, destruktion af varelager samt offentliggørelse af dommen. Som eneejer og direktør i en virksomhed vil du i visse sager kunne ifalde et personligt ansvar for de påtalte forhold, hvis du har krænket andres rettigheder. 

 

Lad HjulmandKaptains specialister hjælpe dig videre
Hos HjulmandKaptain har vi et team, der er specialister i immaterialret. Vi kan b.la. hjælpe dig med sager om produktefterligninger, varemærkekrænkelser, designkrænkelser og krænkelser i medfør af markedsføringslovens regler, men tøv ikke med at kontakte os uanset sagstypen.

 

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende vurdering af din sag, hvor du sammen med en af vores specialister vil kunne få udarbejdet vores forslag til en handlingsplan til løsning af en immateriel problemstilling.