Det er nu et krav at anvende eForms til offentliggørelse og gennemførelse af udbud
Den 25. oktober 2023 blev det obligatorisk at anvende eForms til offentliggørelse og gennemførelse af udbud. Det medfører en række ændringer, som du skal være opmærksom på som ordregiver.
eForms erstatter standardformularerne
De nye eForms er et resultat af Europa-Kommissionens gennemførelsesforordning 2019/1780 og gennemførelsesforordning 2022/2303.
eForms erstatter de hidtidige standardformularer og er tilpasset de digitale processer, der kendetegner udbud i dag.
Med de nye eForms indføres der i alt 40 nye e-formularer.
Disse ændringer skal du være opmærksom på i de nye eForms
Der er en høj grad af genkendelighed mellem de nye eForms og de hidtidige standardformularer, men som ordregiver er der en række steder, du bør være særligt opmærksom.
Følgende ændringer skal du have særligt for øje:
- Bekendtgørelsens struktur
- Nye felter, f.eks. oplysninger om rammeaftalers maksimale værdi og oplysninger om krav om sikkerhedsgodkendelse
- Angivelse af de udelukkelsesgrunde, der finder anvendelse i udbuddet
- Ny måde at angive egnetheds- og udvælgelseskriterier på: Hvert kriterium skal oprettes individuelt og udfyldes med navn, indhold, beskrivelse og dokumentationskrav. Du skal være opmærksom på, at der skal udfyldes minimum ét egnetheds- eller udvælgelseskriterie i formularerne. Dette medfører, at hvis du som ordregiver har et udbud, hvor kriterierne ikke skal finde anvendelse, skal du alligevel oprette kriteriet og anføre det som ”ikke anvendt”.
Har du spørgsmål til eForms eller brug for rådgivning i et udbud?
Skulle du have spørgsmål til brugen af de nye eForms eller brug for rådgivning i forbindelse med et konkret udbud, så er du altid velkommen til at kontakte vores specialister i udbudsret for en drøftelse herom.
Nyheder
Se flereTilmeld dig
HjulmandKaptains
Få nyheder, invitationer til arrangementer, gode råd og viden om jura inden for de fagområder, der interesserer dig.