Disse særlige rettigheder har du, hvis du er kommet til skade under en pakkerejse

Nyhed
16.09.2024

Sommeren er slut, og mange er kommet hjem med opladede batterier efter en god sommerferie enten i Danmark eller i udlandet. De fleste har haft en god oplevelse med sol, varme, strand og udflugter, imens andre har været uheldige og er kommet til skade på deres ferie.

 

Det er ikke alle, der er klar over, at der gælder udvidede rettigheder for feriegæster som kommer til skade på deres ferie, hvis ferierejsen er købt som en pakkerejse eller et sammensat rejsearrangement. Læs med her, så du kender dine rettigheder, hvis uheldet skulle være ude.

Du har krav på erstatning

Ifølge pakkerejseloven har du som rejsende ret til erstatning fra rejsearrangøren for ethvert tab, som opstår på grund af en mangel ved rejsen. Rejsearrangøren er dog ikke ansvarlig, hvis de godtgør, at manglen enten:

 

  1. skyldes dine egne forhold som rejsende
  2. skyldes en uvedkommende tredjemand og er uforudsigelig eller uundgåelig 
  3. skyldes uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder.

 

Det vil sige, at hvis du er kommet til skade på grund af forhold ved rejsen, der ikke lever op til de krav, som du med rimelighed kunne forvente, som f.eks. mangelfulde faciliteter ved den inkluderede transport, hotel eller udflugt, så har du krav på erstatning

 

Hvordan får du erstatning for din skade?

Hvis du kommer til skade, skal du opgøre dit krav overfor rejsearrangøren, som sædvanligvis har en forsikring, som dækker skaden, hvis skaden skyldes de mangler, der har været på pakkerejsen.

 

Hvis rejsearrangøren ikke mener, at pakkerejsen har været mangelfuld, kan du, som den tilskadekomne, klage over rejsearrangøren til Pakkerejseankeævnet.

Hvornår er en pakkerejse mangelfuld?

Hos Pakkerejseankenævnet findes der en række afgørelser, som viser, hvornår en pakkerejse har været mangelfuld. Vi fremhæver tre eksempler her:

 

Eksempel 1
Ved en kendelse af 4. juli 2018 var en rejsearrangør erstatningsansvarlig for den skade, som en rejsende pådrog sig, da ryglænet fra en stol på hotellet faldt ned over den ene fod.

 

Eksempel 2
Ved en kendelse af 21. november 2013 var en rejsearrangør delvis ansvarlig for den skade, som en rejsende pådrog sig, da rejsearrangøren ikke kunne imødekomme, at den rejsende led af glutenallergi (nul tolerance). Rejsearrangøren var bekendt med allergien i forbindelse med købet af rejsen. 

 

Eksempel 3
Ved en kendelse af 13. august 2004 var en rejsearrangør ansvarlig for, at en rejsende kom til skade med sin fod på en defekt stige til hotellet swimmingpool.

Hvis du vil læse flere eksempler på afgørelser, der viser, hvornår en rejsearrangør er erstatningsansvarlig, kan du finde en række af Pakkerejseankenævnets afgørelser her

 

Hvilke erstatningsposter er du berettiget?

Hvis du er kommet til skade i forbindelse med en mangel ved en pakkerejse, så er det de samme erstatningsposter der gælder, som hvis du var kommet til skade i forbindelse med en trafikulykke. Vil du se et overblik over erstatningsposterne, så kan du læse med på vores hjemmeside, hvor vi har listet erstatningsposterne op

 

Er du mere til podcast, så lyt til vores podcastafsnit, hvor vi gør dig klogere på, hvordan du får erstatning

 

Lad HjulmandKaptains specialister i personskadeerstatning hjælpe dig

Hvis du er kommet til skade i forbindelse med en pakkerejse, så er du velkommen til at kontakte os og få vurderet, om du har mulighed for at søge erstatning for personskade, hvilke erstatningsposter du er berettiget til, og hvordan du forholder dig overfor rejsearrangøren. Vi giver dig en gratis vurdering af, om det kan betale sig at inddrage en advokat i din konkrete situation

Tilmeld dig
HjulmandKaptains
nyhedsbrev

Få nyheder, invitationer til arrangementer, gode råd og viden om jura inden for de fagområder, der interesserer dig.

 

Tilmeld nyhedsbrev